- Závodní jezdci Jordi Gené a Mattias Ekström se podíleli na vývoji modelu CUPRA Born, aby mu dodali ducha závodního vozu
- Zamrzlé jezero v Laponsku a nejnáročnější závodní okruhy posloužily k testování prvního 100% elektromobilu značky a ke zvýšení úrovně jeho provozních vlastností
- Závodní jezdci zasáhli do vývoje optimalizací řízení, brzd a výkonové charakteristiky, aby umocnili zážitky z řízení vozu CUPRA
Praha, 01/11/2021 - Dva profesionální jezdci, více než 3000 kilometrů testování a jeden společný cíl: zajistit, aby model CUPRA Born poskytoval ryzí potěšení z jízdy. "Závodní vozy jsou inspirací pro všechny modely CUPRA a nejlépe je řídí závodní jezdci," říká Marta Almuniová, ředitelka technického vývoje modelu CUPRA Born. Závodní jezdci značky CUPRA, Jordi Gené a Mattias Ekström, přispěli k vývoji prvního 100% elektromobilu značky následujícím způsobem.
Vynikající ovladatelnost
"Chceme, aby vozy CUPRA byly precizní, dynamické a poskytovaly optimální kontakt s vozovkou," vysvětluje Almuniová. A dodává: "To je něco, co tito profesionální jezdci dokážou skvěle rozpoznávat, takže využíváme jejich zkušenosti a rady v oblastech, jimž se musíme věnovat, abychom mohli tyto pocity nabízet zákazníkům." Tento přístup se poprvé uplatnil při vývoji modelu CUPRA Formentor a značka CUPRA se na něj spolehla i při zvyšování úrovně provozních vlastností svého prvního 100% elektromobilu. Podle Ekströma je jeho úkolem v tomto procesu "řídit vůz na limitu, aby bylo patrné, jak reaguje, testovat jeho charakter a předávat tyto podrobné informace inženýrům". Pro Geného je tato týmová práce nejcennější. "My jezdci žijeme ve světě, v němž nic není nemožné," říká Gené, "takže můžeme přijít s odlišným způsobem myšlení a definovat smyslové vjemy, díky nimž bude vůz pro naše zákazníky zajímavější a nabídne jim lepší zážitky."
Ze zamrzlého jezera na závodní okruh
V časných fázích vývoje testovali jezdci vůz v nejnáročnějších podmínkách. "Suchý, mokrý a zledovatělý asfalt, šotolina, sníh, polní cesty a kluzké povrchy… chtěli jsme zajistit, aby vůz fungoval kdekoli," vysvětluje Ekström. Proto se vydal do Laponska, kde vůz testoval na povrchu zamrzlého jezera. Cílem bylo dosáhnout stavu, kdy bude vůz zprostředkovávat řidiči všechny potřebné vjemy. "CUPRA Born je tak všestranným vozem, že se hodí pro kohokoli, od nejopatrnějších řidičů až po zájemce o maximální potěšení z jízdy," říká Ekström. Tuto všestrannost umožňuje dynamická regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control). Řidič si tak může okamžitě měnit charakter vozu podle svých požadavků volbou režimů Range, Comfort, Performance, Individual nebo CUPRA.
Rychlost, výkon a emoce
Díky pomoci závodních jezdců při vývoji modelu CUPRA Born bylo možné vytvořit velmi odvážný vůz. Například "v bezpečných podmínkách, jako je uzavřený závodní okruh, je možné u modelu CUPRA Born vypnout ESC pro zážitek ničím neomezované jízdy s ještě větším potěšením," vysvětluje Gené. Dalším výsledkem společné práce je e-Boost, "krátkodobé zvýšení výkonu, které lze využívat v režimu CUPRA," říká Almuniová. Tato funkce poskytuje v požadovanou chvíli při jízdě rychlostí 80 až 120 km/h dodatečných 27 k. Tento prvek výbavy bude na přání k dispozici pro verzi o výkonu 204 k v roce 2022. Nejvyšší výkon tak vzroste na 231 k (170 k). "Jízda s elektromobilem může být také hodně zábavná, a CUPRA Born to dokazuje," říká jezdec.
Preciznost nade vše
Další oblastí, na které se pracovalo, bylo řízení. "Born je prvním vozem CUPRA s pohonem zadních kol, takže precizní řízení bylo další výzvou," říká Almuniová. "Když jsem poprvé uchopil volant, bylo v něm hodně vůle a jízda zatáčkami byla náročná. Ale nyní, díky progresivnímu řízení, se nám podařilo dodat zážitkům z jízdy 100% charakter CUPRA," dodává Gené. Kromě výkonu a řízení se jezdci důkladně zaměřili také na brzdy. Na základě jejich postřehů se zvětšily rozměry brzdového pedálu a zlepšila se jeho citlivost. Současně bylo optimalizováno rozdělování brzdné síly a podařilo se dokonce zkrátit brzdnou dráhu.
Nejvyšší výkony:
150 k (110 kW)
204 k (150 kW) - s paketem e-Boost 231 k (170 kW)
Paket e-Boost
77 kWh - zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,0 sekundy - dojezd cca 540 km
58 kWh - zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy - dojezd cca 424 km
CUPRA je nekonvenční značka, která vyzývá etablovanou konkurenci moderním designem a sportovními výkony a která z Barcelony inspiruje svět progresivními vozy a zážitky. Nezávislá značka CUPRA, založená v roce 2018, má vlastní sídlo spolu s oddělením pro výrobu závodních vozů v Martorellu (Barcelona) a síť specializovaných dealerství na celém světě.
Značka CUPRA udržela v roce 2020 vzestupný trend prodeje díky 11% nárůstu na 27 400 prodaných vozů. Mimořádně silné poptávce se těšily modely CUPRA Ateca a CUPRA Leon. Kromě toho byl na trh uveden model CUPRA Formentor, první vůz exkluzivně navržený a vyvinutý pro značku CUPRA. V roce 2021 představí CUPRA model CUPRA Formentor také ve verzích Plug-in Hybrid a první 100% elektromobil, CUPRA el-Born. Těmito modely dokáže, že elektrifikace se dokonale doplňuje se sportovním charakterem.
CUPRA se letos zúčastní terénních závodů Extreme E pro elektricky poháněná SUV. Kromě toho je exkluzivním automobilovým partnerem fotbalového klubu FC Barcelona, kterému zajišťuje jeho mobilitu, a prémiovým sponzorem globálního seriálu padelových turnajů World Padel Tour. Kmen CUPRA je tvořen týmem ambasadorů, kteří sdílejí hodnoty značky. Mezi jeho členy patří mimo jiné německý fotbalový brankář Marc ter Stegen, švédský závodní jezdec Mattias Ekström a pět z nejlepších padelových hráčů na světě.