- Designéři značky CUPRA vytvořili její nejradikálnější interpretaci městského elektromobilu, inspirovanou světem motoristického sportu
- Šéfdesignér značky CUPRA Jorge Diez poodkrývá tajemství této studie a vysvětluje klíčové prvky jejího designu
- Vedoucí designu zdůrazňuje důležitost emocí při vytváření nového koncepčního vozu
Praha, 20/09/2021 - Úkolem bylo vytvořit budoucí elektrickou vizi značky CUPRA. Před touto výzvou stál tým designérů CUPRA, který však v ostatních aspektech dostal pro návrh koncepčního vozu volnou ruku. A tak se zrodila studie CUPRA UrbanRebel Concept jako nejradikálnější interpretace městského elektromobilu, inspirovaná světem motoristického sportu. Jak tuto výzvu vnímal tým designérů? Šéfdesignér značky CUPRA Jorge Diez vysvětluje, jak dospěli ke svému nejrebelštějšímu modelu pro elektrickou éru.
Jak se zrodil nápad vytvořit studii CUPRA UrbanRebel Concept?
Nejprve jsme rozhodli o tom, na jakých pilířích filozofie značky CUPRA by měl být design této studie založen. A tyto pilíře jsme přizpůsobili tak, abychom vytvořili mnohem progresivnější a expresivnější verzi příslušného modelu. Vždy se snažíme prezentovat naši vizi, jejíž esenci bude později obsahovat i připravovaný městský elektromobil, který uvedeme na trh v roce 2025.
Co dalšího vás inspirovalo kromě závodního světa?
Tým designérů se nechal inspirovat také generací Z, kterou výrazně ovlivnil svět her. Pokud plánujete vizionářský projekt, musíte zohlednit postoje lidí, kteří si ho budou užívat. Design, který členové našeho týmu od začátku navrhovali, byl velmi digitální. Současně s tímto transgresivním designem učinil tým z oddělení barev a materiálů revoluční změnu v estetickém pojetí značky, ovlivněnou videohrami. Proto jsou barvy živější. Po stovkách testů začlenili do designu fialovou a fluorescenční žlutou spolu s grafickými prvky, které na první pohled připomínají pixely ve videohrách. Inspirovali jsme se také lidskou stránkou s výhledem do budoucnosti. Jedním příkladem je dynamicky vedená boční linie, která směřuje dopředu. Vůz navíc nemá zadní okno, protože v naší designové filozofii hledíme vždy dopředu.
Jaké jsou nejcharakterističtější prvky tohoto koncepčního vozu?
Každý detail tohoto vozu vypovídá o evoluci designového stylu značky CUPRA. Existuje však jeden prvek, u něhož se nám podařilo posunout jeho jednoduchost až na samé limity designu. Něco tak jednoduchého, jako je trojúhelník, který je základem loga značky CUPRA, se opakuje u několika různých dílů: v novém vzhledu trojúhelníkových světlometů doplněných dalšími třemi trojúhelníky, v designu zadních svítilen, v bočních liniích sbíhajících se do jednoho bodu… je zde několik dekonstruovaných trojúhelníků. Pro toto řešení jsme se rozhodli na základě prvních skic na papíru, protože čisté tvary se mnohem lépe pamatují, podobně jako čtverce a kruhy, které se učíme v dětství. Rozhodli jsme se pro trojúhelník, protože má nejdynamičtější tvar a může ukazovat směr, vždy směřuje dopředu.
A co byste vyzdvihl u studie CUPRA UrbanRebel Concept?
Líbí se mi vzhled tohoto vozu jako celek. Nešlo zde o zdůraznění specifické části. Vůz je definován jeho rolí, jeho postojem. Tato studie je atraktivní, má styl, který vše transformuje. Zamilujete si její odhodlanost a zálibu ve změnách. A to je přesně to, co u značky CUPRA děláme.
Co chcete tímto prototypem sdělit?
Hlavním sdělením je skutečnost, že elektromobily mohou být velmi emocionální, že život je emocí a že si ho musíte užívat každý den. Proto jsme se chtěli soustředit na naprostou esenci značky CUPRA v kompaktním formátu, s délkou jen mírně za hranicí čtyř metrů. Její esence a základní kameny jsou zde spojeny do jednoho objektu jako manifest. Poprvé jsme vyvinuli kompaktní model v tak sportovní podobě, protože jsme přesvědčeni o tom, že jízda automobilem ve městě vám musí přinášet potěšení. U značky CUPRA se domníváme, že emocionální přitažlivost lze realizovat i s proporcemi čtyřmetrového vozu. Nejvíc se nám líbí emoce, které tento vůz vyvolává. Vyrábíme automobily, které udělají na lidi dojem. Chceme být transgresivní, abychom vystupňovali intenzitu emocí na nejvyšší možné maximum.
IMAGEN
CHYRONS
cupra-urbanrebel-concept_001_HQ
Designéři značky CUPRA vytvořili její nejradikálnější interpretaci městského elektromobilu, inspirovanou světem motoristického sportu
Jorge Díez UrbanRebel Concept.
Šéfdesignér značky CUPRA Jorge Diez poodkrývá tajemství této studie a vysvětluje klíčové prvky jejího designu
URBANREBEL 01
Vedoucí designu zdůrazňuje důležitost emocí při vytváření nového koncepčního vozu
URBANREBEL 02
Tým designérů se nechal inspirovat také generací Z, kterou výrazně ovlivnil svět her
URBANREBEL 03
Design, který členové našeho týmu od začátku navrhovali, byl velmi digitální
URBANREBEL 04
Po stovkách testů začlenili do designu fialovou a fluorescenční žlutou spolu s grafickými prvky, které na první pohled připomínají pixely ve videohrách
URBANREBEL 05
Tým z oddělení barev a materiálů učinil revoluční změnu v estetickém pojetí značky, ovlivněnou videohrami
URBANREBEL 06
Každý detail tohoto vozu vypovídá o evoluci designového stylu značky CUPRA
URBANREBEL 07
Hlavním sdělením je skutečnost, že elektromobily mohou být velmi emocionální
URBANREBEL 08
Snažili jsme se vystupňovat intenzitu emocí na nejvyšší možné maximum
URBANREBEL 09
Designéři značky CUPRA vytvořili její nejradikálnější interpretaci městského elektromobilu, inspirovanou světem motoristického sportu
URBANREBEL 10
Šéfdesignér značky CUPRA Jorge Diez poodkrývá tajemství této studie a vysvětluje klíčové prvky jejího designu
URBANREBEL 11
Vedoucí designu zdůrazňuje důležitost emocí při vytváření nového koncepčního vozu
CUPRA je nekonvenční značka, která vyzývá etablovanou konkurenci moderním designem a sportovními výkony a která z Barcelony inspiruje svět progresivními vozy a zážitky. Nezávislá značka CUPRA, založená v roce 2018, má vlastní sídlo spolu s oddělením pro výrobu závodních vozů v Martorellu (Barcelona) a síť specializovaných dealerství na celém světě.
Značka CUPRA udržela v roce 2020 vzestupný trend prodeje díky 11% nárůstu na 27 400 prodaných vozů. Mimořádně silné poptávce se těšily modely CUPRA Ateca a CUPRA Leon. Kromě toho byl na trh uveden model CUPRA Formentor, první vůz exkluzivně navržený a vyvinutý pro značku CUPRA. V roce 2021 představí CUPRA model CUPRA Formentor také ve verzích Plug-in Hybrid a první 100% elektromobil, CUPRA el-Born. Těmito modely dokáže, že elektrifikace se dokonale doplňuje se sportovním charakterem.
CUPRA se letos zúčastní terénních závodů Extreme E pro elektricky poháněná SUV. Kromě toho je exkluzivním automobilovým partnerem fotbalového klubu FC Barcelona, kterému zajišťuje jeho mobilitu, a prémiovým sponzorem globálního seriálu padelových turnajů World Padel Tour. Kmen CUPRA je tvořen týmem ambasadorů, kteří sdílejí hodnoty značky. Mezi jeho členy patří mimo jiné německý fotbalový brankář Marc ter Stegen, švédský závodní jezdec Mattias Ekström a pět z nejlepších padelových hráčů na světě.